معرفی رشته هوافضا
نوشته شده توسط : sevda

رشته هوافضا یکی از رشته های زیر گروه مجموعه فنی مهندسیه که داوطلبا با ورود به این رشته می تونن مهارت لازم برای ساخت وسایلی که قابلیت پرواز دارن رو یاد بگیرن و در زمینه ساخت قطعات لازم و یا تعمیر این وسایل فعالیت کنن، اما امکان فضانورد شدن از طریق این رشته وجود نداره.

برای مشاوره آشنایی با رشته هوافضا

 

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره زیر تماس بگیرید:

تماس با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۵ از کل کشور

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

درصورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید .



رشته هوافضا یکی از رشته های تقریبا سخت گروه مهندسیه که بیشترین تمرکزش روی ساخت هر نوع وسیله ای هست که قابلیت پرواز از روی زمین رو داره. شاید فکر کنین این رشته با نجوم یا خلبانی و هوانوردی یکی هستن. باید در جوابتون بگیم که نه اینطور نیس.

کسی که این رشته رو می خونه، در واقع مجموعه از اطلاعات رو توی زمینه های مختلفی پیدا می کنه که بهش امکان این رو میده که وسایلی که قابلیت پرواز دارن رو بسازه. این وسیله ها می تونن هواپیما و بالگرد باشن، یا موشک و ماهواره و یا پهپاد ( پرنده بدون سرنشین ).

به عبارت دیگه، مهندس هوافضا، پرواز با این وسایل رو یاد نمی گیره، ساخت اون ها رو یاد می گیره. حالا در ادامه این مقاله یه طور کامل به معرفی این رشته پرداختیم و توضیح دادیم که آیا با ورود به این رشته می توان فضانورد شد یا نه.

 

معرفی رشته هوافضا

رشته هوافضا یکی از سخت ترین رشته های مهندسیه. دلیلش هم اینه که این رشته، خیلی به ریاضی و فیزیک وابسته اس و کسی که می خواد وارد رشته هوافضا بشه، باید توی این دو تا درس قوی باشه. رشته هوافضا، برای اولین بار سال 1366 به دانشگاه های ایران وارد شد. اولین دانشگاهی هم که این رشته رو وارد کرد، دانشگاه امیرکبیر بود.

خیلی از فارغ التحصیلای رشته هوافضا که زمان قبل انقلاب توی آمریکا درس خونده بودن، برگشتن به ایران و این رشته رو راه اندازی کردن. این رشته یه جورایی زیرمجموعه گروه مهندسی مکانیکه. دلیلش هم اینه که این دو تا رشته، واحدای مشترک زیادی دارن و توی خیلی از درس ها، دانشجوهای مکانیک و هوافضا، سر یه کلاس میشینن.

از بعد انقلاب، دانشگاه های بیشتری این رشته رو به رشته های تحصیلی خودشون اضافه کردن و الان این رشته در مقطع کارشناسی، هم برای دانشگاه های دولتی و دوره های روزانه و شبانه ( نوبت دوم ) و پردیس خودگردان، هم آزاد و هم پیام نور و هم غیرانتفاعی، وجود داره. درس های رشته هوافضا، ترکیبی از مباحث آیرودینامیک، مکانیک پرواز، پیشرانش و سازه های هواییه.

 

 مباحث آیرودینامیک یعنی بررسی همه نیروهایی که اطراف شی پرنده شما وجود دارند. برای این مباحث دروس آیرودینامیک 1 و 2 و آزمایشگاه آیرودینامیک در رشته هوافضا تدریس میشه.

 مباحث مکانیک پرواز، محاسبات پیچیده مربوط به شیء پرنده ایه که ساخته میشه. این مباحث از محاسبه وزن شیء پرنده تا اینکه چقدر می تونه در آسمون پرواز کنه متغیره. برای مکانیک پرواز هم، دروس مکانیک پرواز 1 و 2 و طراحی هواپیما رو باید بخونین.

مباحث پیشرانش مربوط به موتورهای این وسایل هستن. هر چیزی که شما لازمه در مورد موتورهای هر وسیله پرنده بدونین، توی این رشته، دروسی مثل اصول جلوبرندگی، سوخت و احتراق و ...بررسی میشه.

 آخرین مبحث هم مبحث سازه های هواییه. برای این مباحث هم شما دروسی مثل استاتیک یا تحلیل سازه های هوایی رو می خونین تا یاد بگیرین که شیء پرنده ای که می سازین چه جوری مقاومت لازم رو داشته باشه.

 

معرفی رشته هوافضا

 

 اگه به رشته خلبانی هم علاقه دارین برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این رشته می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: برای خلبان شدن چه رشته ای باید خواند

 

 

 

 

 

راه های ورود به رشته هوافضا

گفتیم که رشته هوافضا، خیلی به ریاضی و فیزیک وابسته اس و کسی که می خواد وارد رشته هوافضا بشه، باید توی این دو تا درس قوی باشه. این به این معنیه که عمده کسایی که از طریق کنکور سراسری، وارد این رشته هوافضا میشن، کسایی هستن که در دبیرستان، رشته ریاضی فیزیک رو انتخاب کردن البته این به این معنی نیست که دانش آموزایی که در دبیرستان رشته تجربی یا انسانی رو خوندن نمی تونن وارد رشته هوافضا بشن،

فقط برای این گروه از دانش آموزان، کار یه کم سخت تره و باید تلاش بیشتری داشته باشن تا بتونن خودشون رو به بچه هایی که ریاضی فیزیک خوندن، برسونن. علاقمندان به رشته هوافضا از دو طریق میتونن وارد این رشته بشن. یا از طریق کنکور سراسری یا بدون کنکور.

بیشتر بخوانید: هدایت تحصیلی نهم

برای کنکور سراسری، داوطلبا باید در کنکور تجربی و یا ریاضی شرکت کنن و رتبه منطقه ای مناسبی داشته باشن.

از طریق کنکور سراسری، دانشگاه های اصفهان (صرفا روزانه)، دانشگاه حکیم سبزواری (صرفا روزانه)، دانشگاه صنعتی ارومیه (صرفا روزانه)، دانشگاه خواجه نصیر (صرفا روزانه)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (روزانه – پردیس خودگردان)، دانشگاه صنعتی شریف (روزانه – پردیس خودگردان)، دانشگاه فردوسی مشهد (شبانه (نوبت دوم) – روزانه)، مرکز آموزش عالی بوئین زهرا (صرفا شبانه(نوبت دوم))، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و نجف آباد اصفهان، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران و اصفهان ( وابسته به وزارت دفاع و دارای گزینش به صورت مصاحبه ) اقدام به جذب دانشجو در رشته هوافضا می کنن.

اما از طریق بدون کنکور شما با داشتن دیپلم هر رشته ای می تونین وارد رشته هوا فضا بشین و این رشته در دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، مشهد، کرج و شیراز و موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی اصفهان و اشراق در خراسان رضوی، اقدام به جذب دانشجو در رشته هوافضا می کنه.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته نهم

 

آیا با رشته هوافضا میشه فضانورد شد؟

آیا می توان فضانورد شد؟ آیا با رشته هوافضا میشه فضانورد شد؟ اینا سوالایی هستن که خیلی از بچه ها تو ذهنشونه. اول مقاله اگه یادتون باشه گفتیم که رشته هوافضا با خلبانی و نجوم و اینا کاری نداره. الان میگیم رشته هوافضا با فضانورد شدن هم ارتباط چندانی نداره.

یه فضانورد توانایی و مهارت های کنترل فضاپیما رو یاد می گیره نه مهارت های ساختنش رو. به زبان ساده تر اگه بخوایم توضیح بدیم، باید بگیم که یه فضانورد مثل یه راننده اس که فقط رانندگی می کنه اما یه مهندس هوافضا، مثل کسیه که ماشین رو می سازه تا اون راننده بتونه باهاش رانندگی کنه.

اگه شما می خواین به این امید وارد رشته هوافضا بشین که یه روزی بتونین فضانورد بشین باید بهتون بگیم که همینجا دست نگه دارین. اولا توی ایران، فعلا امکان فضانورد شدن وجود نداره و اگه خیلی به فضانوردی علاقه دارین، باید به خارج از ایران مهاجرت کنین و بتونین امتحانای ورودی اون سازمان فضایی کشور میزبانی که میرین رو قبول بشین، سال ها آموزش های لازم رو طی کنین و فضانورد بشین.

دوم اینکه با رشته های دیگه هم میشه فضانورد شد. یه فضانورد ممکنه مهندس برق باشه، ممکنه پزشک باشه، ممکنه ریاضی خونده باشه و بتونه اطلاعات رو تجزیه و تحلیل کنه. پس حتما لازم نیس شما مهندس هوافضا باشین تا بتونین فضانورد بشین.

در کل رشته هوافضا رشته دوس داشتنی و جذابیهو مطالبی که در اون می خونین خیلی متنوعه. اما همونقدر که رشته جذابیه، رشته سختی هم هست و نمی تونین با سرسری خوندن مطالب، یه مهندس هوافضای موفق باشین. اگه به صورت جدی قصد ورود به رشته هوافضا رو دارین، تاکید می کنیم که از همون ترم اول، سعی کنین روی تک تک درساتون کار کنین و مهارت های اضافه تر یاد بگیرین تا بعد از فارغ التحصیلی، موفق تر باشین و کار بهتری رو پیدا کنین.

بیشتر بخوانید: برای پلیس شدن چه رشته ای باید خواند

مهارت و توانمندی لازم برای ورود به رشته هوافضا

برای ورود به رشته هوافضا لازمه شما یه پیش نیازایی داشته باشین، شما باید روحیه کار توی این رشته رو داشته باشین و بتونین از پس موقعیت های سخت بربیاین و زود خسته نشین. رشته هوافضا پر از مطالبیه که مستقیم با ریاضی و فیزیک در ارتباطه و شما به عنوان یه مهندس هوافضا در تک تک درساتون با این دو تا درس کار دارین و اگه در هر کدوم ضعیف باشین، نمی تونین در رشته هوافضا اونجوری که توقع دارین موفق باشین.

پس اگه در ریاضی و فیزیک ضعفی دارین، حتما قبل وارد شدن به این رشته، سعی کنین برطرفش کنین. یکی دیگه از چیزایی که باید برای رشته هوافضا بلد باشین، زبان انگلیسیه. اکثر مطالب و مقالات این رشته، به زبان انگلیسی چاپ میشه و ترجمه اونا زیاد تو دسترس نیست و شما باید تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشین.

البته این به معنی نیس که قبل ورود به این رشته از شما مدرک زبان بخوان. این مدرک رو می تونین در طول تحصیل هم بگیرین اما نباید هم پشت گوش بندازین چون اونجوری نمی تونین در این رشته به چیزی که دوس دارین برسین.

چیز دیگه ای که خیلی مهمه، توانایی کار کردن با کامپیوتره. یه سری کارها مثل کار کردن با Word و Excel و PowerPoint رو تقریبا دانشجوهای همه رشته ها باید بلد باشن و شما هم به عنوان مهندس هوافضا، همین انتظار ازتون میره.

اما یه سری چیزای دیگه مثل توانایی کار کردن با نرم افزارایی مثل Catia ، Ansys Fluent ، Abaqus و متلب، از جمله چیزاییه که شما باید در طور تحصیلتون در رشته هوافضا حتما بهش توجه کنین و برین دنبالش و یاد بگیرین.

لازم به ذکره که بگین این دوره ها رو ممکنه انجمن های علمی توی دانشگاهتون با یه قیمت خوبی براتون برگزار کنن ولی در صورتی که این اتفاق نیفتاد، لازمه که با ثبت نام توی یه آموزشگاه اونها رو یاد بگیرین و این نرم افزارا جزو واحدهای درسی رشته هوافضا نیستن که انتظار داشته باشین دانشگاه برای اون ها کلاس برگزار کنه.

بیشتر بخوانید: برای معلم شدن چه رشته ای باد خواند

بازار کار و فرصت های شغلی رشته هوافضا

کسایی که از رشته هوافضا فارغ التحصیل میشن، می تونن توی خیلی از مراکزی که تو ساخت وسایلی مثل هواپیما، هلی کوپتر، فضاپیما، ماهواره، سیستم های پدافند و انواع موشک ها، فعالیت دارن، کار کنن.

یه مهندس هوافضا، به دلیل اطلاعاتی که از ساخت وسایل پرنده داره، می تونه توی فرودگاه ها هم توی بخش تعمیرات و پشتیبانی وسایل پرنده، مشغول به کار بشه. اگه فارغ التحصیلای رشته هوافضا علاقه داشته باشن، می تونن توی بحث ساخت موشک و جنگ افزارها یا ماهواره های نظامی هم شرکت کنن.

علاوه بر اینا، به خاطر نوع دروسی مثل ترمودینامیک و انتقال حرارت و سوخت و احتراق یا دروس سازه ای مثل مقاومت مصالح و استاتیک و طراحی سازه که یه مهندس هوافضا توی رشته هوافضا می خونه، می تونه توی جاهایی مثل صنعت خودرو سازی، نیروگاه ها و همینطور صنعت نفت و گاز هم مشغول به کار بشه.

در کنار اینا، کسایی که بخوان در حوزه های تحقیقاتی کار کنن، می تونن با یک یا چند استاد از یه دانشگاه، بودجه تحقیقاتی بگیرن و طرحی رو به سرانجام برسونن. رشته هوافضا فرصت های تدریس هم مثل بقیه رشته ها داره و فارغ التحصیلای این رشته می تونن از تدریس های رسمی مثل تدریس در دانشگاه و تدریس های غیر رسمی مثل تدریس خصوصی هر کدوم از دروسی که یاد گرفتن و تدریس ساخت وسایل پرنده ای مثل گلایدر یا تدریس نرم افزارایی که توی بخش قبل گفتیم رو انجام بدن.

البته باید به این نکته توجه داشته باشین که برای تدریس های دانشگاهی، در دانشگاه پیام نور، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و برای تدریس در دانشگاه های دولتی و آزاد، داشتن مدرک دکتری الزامیه.

می بینین که بازار کار رشته هوافضا چندان بد نیست. البته این به این معنی نیست که شما بتونین صرفا با داشتن مدرک مهندسی هوافضا، کار خوبی رو پیدا کنین. بلکه باید در طول تحصیل تون، تا می تونین مهارت هاتون رو توی زمینه هایی که علاقه دارین و مربوط به رشته هوافضاست، بالا ببرین تا بتونین کار بهتری رو پیدا کنین.

اگه بعد از خوندن این مقاله هم باز سوال یا ابهامی در مورد رشته مهندسی هوافضا داشتین، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا برای ورود به این رشته استفاده کنین.

در ادامه بخوانید: عوامل موثر در انتخاب رشته نهم

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ برای ورود به رشته هوافضا باید در چه درس هایی قوی باشیم ؟

✔️ برای ورود به این رشته باید در درس های ریاضی و فیزیک قوی بود که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ برای ورود به رشته هوافضا چه مهارت هایی لازمه ؟

✔️ یکی از مهارت های لازم برای ورود به این رشته تسلط به زبان انگلیسیه که توضیحات کامل تر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ آیا با ورود به رشته هوافضا می توان فضانورد شد؟

✔️ خیر ، همون طور که در این مقاله توضیح داده شد امکان فضانورد شدن از طریق رشته هوافضا وجود نداره.

منبع : معرفی رشته هوافضا





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: